01_640_img_8347_SzczecinieckaWypozyczalniaRowerow_przer

Zapraszam na wyprawę do polskiego miasta, które w 2009 roku uruchomiło miejską wypożyczalnię rowerów. Rower można wypożyczyć za pomocą magnetycznej karty miejskiej. Nie musimy go oddawać w tym samym punkcie, w którym go pożyczyliśmy, lecz oddać w jednym z pozostałych punktów wypożyczeń. Tego typu rozwiązanie funkcjonuje z powodzeniem od kilku lat w Paryżu. Pilotowa wypożyczalnia rowerów została także uruchomiona w Krakowie. Trójmiasto, chociaż pod wieloma 'rowerowymi' względami jest w krajowej czołówce, tym razem nie ma się czym pochwalić. A więc 'Jak to się robi w Szczecinku?'.

 

 

Od czasu do czasu obowiązki służbowe sprawiają, że przejeżdżam przez Szczecinek. Mało osób kojarzy to ponad 40 tys. miasto z czymś konkretnym. Późnym latem 2009 zatrzymałem się tam na dłużej i wybrałem na krótki spacer po centrum. Przeżyłem bardzo miłe zaskoczenie. Schludna, zadbana infrastruktura miejska (ławki, kosze na śmieci), uporządkowana 'mała architektura'. Na centralnym deptaku namalowane pasy wydzielające drogę rowerową. Wkrótce natrafiłem na stojak z identycznymi rowerami. Wczytując się w umieszczone przy stojaku informacje dowiedziałem się o istnieniu wypożyczalni rowerów. Przez chwilę niedowierzałem. Z tego, co do tej pory wiedziałem, w Polsce tego typu projekt został zrealizowany tylko w Krakowie, a Gdańsk ma go w bliżej nieokreślonych planach. A tymczasem w bądź co bądź małym Szczecinku, wielkością zbliżonym do Sopotu, taka wypożyczalnia już działa. Bardzo pozytywnie odebrałem też informacje umieszczone w czynnym, pomimo dosyć już późnej godziny, punkcie informacji turystycznej. Czytelne, po polsku, angielsku i niemiecku.

 

images/stories/20100306_SWR_wywiad/02_640_img_8354_SWR_rower1.jpg

Pochyliłem się nad rowerami. Nie są to byle jakie rowery z hipermarketu. Najwyraźniej ktoś starannie przemyślał ich wybór. Posiadają wiele pożądanych cech charakterystycznych dla tzw. rowerów miejskich: rama ułatwiająca wsiadanie i zsiadanie również mniej wprawnym rowerzystom, szerokie, wygodne siodełko, pełne oświetlenie zasilane z dynama zintegrowanego z piastą, przerzutki zintegrowane z piastą, możliwość łatwej regulacji wysokości kierownicy i siodełka dzięki tzw. szybkozamykaczom. Dzięki zastosowaniu mechanizmów przerzutki i dynamo zintegrowanych z piastami osiągnięto większą niezawodność i łatwość utrzymania rowerów. Do pełni szczęścia zabrakło mi tylko pełnej obudowy łańcucha. Ocena ogólna na cztery z dużym plusem!

 

images/stories/20100306_SWR_wywiad/03_640_img_8355_SWR_rower2.jpg

images/stories/20100306_SWR_wywiad/04_640_img_8356_SWR_rower3_przer.jpg

 

Rowery były połączone ze stojakiem, na którego słupku znajdował się czytnik kart. Chyba nie muszę przypominać czytelnikom, że Trójmiasto do dzisiaj nie dorobiło się tzw. 'karty miejskiej', dzięki której można by chociaż korzystać z dowolnego środka komunikacji miejskiej. Szczecinek już takową ma...Po chwili okazało się, że punktów, w których można wypożyczyć rower, jest więcej, a ludzie chętnie korzystają z rowerów. Największe pozytywne zaskoczenie przeżyłem jednak patrząc na cenę wypożyczenia roweru. 10 pln za dobę to nie majątek. A przecież rower to mechaniczne siedmiomilowe buty, środek transportu dzięki któremu można szybko i sprawnie przemieścić się na znaczną odległość, poznać okolice.

images/stories/20100306_SWR_wywiad/05_640_img_8357_SWR_rower4_przer.jpg images/stories/20100306_SWR_wywiad/06_640_img_8352_SWR_Czytnik_przer.jpg images/stories/20100306_SWR_wywiad/07_640_PunktWypozyczalniCIT.jpg images/stories/20100306_SWR_wywiad/08_640_img_8359_SWR_cennik_przer.jpg

Dodam jeszcze, że natrafiłem na ślady budowy ścieżek rowerowych. Wszystkie te inwestycje musiały mieć miejsce w przeciągu ostatnich kilku miesięcy. Odwiedzam bowiem Szczecinek w miarę regularnie, a nie przypominam sobie, bym podczas mojej ostatniej wizyty wypatrzył gdzieś tak charakterystyczne bądź co bądź i ładne rowery.

Zbudowany tymi obrazkami postanowiłem umówić się na spotkanie z autorami tego niewątpliwego sukcesu. Niestety czas płynął i dopiero w lutym 2010 udało mi się po licznych staraniach znaleźć czas i dojście do odpowiedniego rozmówcy, którym okazała się Pani Katarzyna Kucaba, reprezentująca SzLOT. W imieniu mslonik reportaż przeprowadził Maciej Słojewski (mslonik).

 

images/stories/20100306_SWR_wywiad/09_640_CIT.jpg

mslonik: Spotykamy się w pomieszczeniu należącym do SzLOT. Czy to zdanie jest poprawne? Proszę o przybliżenie, czym jest SzLOT, kiedy powstał, co spowodowało że powstał. Co było wcześniej? Kto finansuje działalność SzLOT? Jaka jest relacja pomiędzy SzLOT a miastem?

 

SzLOT: SzLOT to skrót od Szczecineckiej Lokalnej Organizacji Turystycznej (http://www.szlot.pl/). Spotykamy się w Centrum Informacji Turystycznej, które mieści się w ścisłym centrum Szczecinka, przy głównym deptaku (ul. Boh. Warszawy 6A). Jak sama nazwa wskazuje jest organizacją stworzoną by promować, popularyzować i przybliżać niezwykłe walory turystyczne Powiatu Szczecineckiego (http://www.powiat.szczecinek.pl/). Powstał w roku 2007 z inicjatywy władz powiatu i miasta Szczecinka w prawnej formie stowarzyszenia. Jego członkami są między innymi wymienione wyżej władze oraz szereg instytucji związanych z branżą turystyczna oraz quasi turystyczną.

Do głównych zadań lokalnych organizacji turystycznych należy tworzenie atrakcyjnego, lokalnego produktu turystycznego. Takie zadania spełnia również SzLOT. Za naszym pośrednictwem powstało wiele atrakcji turystycznych w Szczecinku, a jest co wymieniać: najdłuższy w Europie wyciąg do nart wodnych (1 100 m), 'smocze łodzie', riksze oraz system wypożyczalni rowerów.

Przy współpracy innych miejskich instytucji, takich jak Ośrodek Sportu i Rekreacji (http://www.osir.szczecinek.pl/), Aqua-Tur (http://www.basen.szczecinek.pl/), Centrum Tenisowe (http://www.tenis.szczecinek.pl/) oraz Samorządowa Agencja Promocji i Kultury (http://www.sapik.pl/) staramy się jak najlepiej wywiązywać ze swoich zadań statutowych i propagować Szczecinek jako miejsce docelowe wyjazdów turystycznych.

Prowadzimy działalność gospodarczą związaną z obsługą ruchu turystycznego. Naszym wiodącym produktem jest wyciąg do nart wodnych, którego jesteśmy zarządcą. Prowadzimy również obozy, w tej chwili dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży. Budując ofertę wypoczynku staramy się wszechstronnie wykorzystywać całą dostępną bazę rekreacyjną i sportową, dzięki czemu nasz produkt jest konkurencyjny na rynku. Jako jedyni prowadzimy sprzedaż obozów nart wodnych oraz weakeboardowych (http://pl.wikipedia.org/wiki/Wakeboarding). Ukierunkowanie na grupowego klienta związane jest przede wszystkim z typem bazy noclegowej, jaką dysponujemy. Oczywiście wraz z jej rozwojem będziemy starać się poszerzać i przygotowywać ofertę również dla klientów indywidualnych oraz firm czy instytucji.

 

mslonik: Ile osób należy do stowarzyszenia SzLOT? Ile osób pracuje na pełnym etacie?

SzLOT: Do stowarzyszenia należy ponad 20 podmiotów. Natomiast jeżeli chodzi o liczbę osób zatrudnionych, to odpowiedź nie jest prosta z uwagi na to, że turystyka jest branżą w dużej mierze sezonową. W okresie letnim zatrudnienie w naszej firmie wzrasta. Obecnie, poza sezonem turystycznym (luty 2010), etatowi pracownicy stanowią ok. 70% zatrudnionych osób. W sezonie SzLOT zatrudnia ponad 30 osób. Obsługują grupy turystyczne, obozy młodzieżowe oraz klientów indywidualnych. Pracują przy obsłudze wyciągu narciarskiego, część zajmuje się doraźnymi pracami technicznymi, czyli utrzymaniem obiektów. Na stałe zatrudnieni są pracownicy administracyjni. Jeżeli chodzi o samą wypożyczalnię rowerów, to oprócz pracowników SzLOT posiłkujemy się osobami zatrudnionymi w innych punktach miasta jak np. kasjerki na basenie obsługujące również wypożyczalnię rowerów. W sezonie wypożyczalnię rowerów obsługują co najmniej 2 osoby.

 

mslonik: Nie ukrywam, że przede wszystkim interesuje mnie temat 'miejskiej wypożyczalni rowerów'. Czy użycie przymiotnika 'miejskiej' jest uzasadnione? Kto jest właścicielem wypożyczalni z punktu widzenia formalno-prawnego?

SzLOT: Szczecinecka Wypożyczalnia Rowerów (SWR) została sfinansowana ze środków 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej CIVITAS RENAISSANCE (http://www.civitas.eu/project_sheet?lan=en&id=13). Jest to program badawczy polegający na zmniejszeniu uciążliwości ruchu kołowego (samochodowego) w ważnych historycznie miejscach, poprzez proponowanie alternatywnych form transportu. W tę ideę doskonale wpisał się system wypożyczalni rowerów oraz szereg innych rozwiązań: riksze, taksówki wodne, modernizacja tramwaju wodnego, wprowadzenie bardziej przyjaznych środowisku mini busów, zwiększenie bezpieczeństwa przez wprowadzenie oznakowania w niebezpiecznych komunikacyjnie częściach miasta (szkoły, przedszkola itp.) oraz rozbudowanie systemu ścieżek rowerowych.

SzLOT jest pełnoprawnym członkiem programu Civitas, dlatego po zakończeniu czasu trwania projektu zostanie właścicielem wypożyczalni rowerów. Moim zdaniem jest to bardzo dobre rozwiązanie, bo pozwali to w przyszłości na jego modernizacje oraz budowanie produktu turystycznego z wykorzystaniem bazy rowerowej.

 

mslonik: Kto imiennie był pomysłodawcą idei, by otworzyć wypożyczalnię rowerów? Kto za tym wszystkim stoi ;-) ?

SzLOT: Pomysłodawcą wielu rozwiązań, w tym również systemu wypożyczalni rowerów jest Pan Bogusław Sobów, Prezes SzLOT. Pan Bogdan od wielu lat aktywnie realizuje swoje turystyczne pasje. Opłynął niemalże cały świat – często opowiada swoje przygody z czasów, kiedy to dowodził dużymi jednostkami pływającymi. Jako kapitan morskich jachtów turystycznych firmy „SIEMENS” nie tylko zwiedził świat, ale także zdobył ogromne doświadczenie. Na jego konto oprócz podbojów żeglarskich można dopisać opracowanie strategii turystycznej miasta Szczecinka, którą teraz konsekwentnie realizuje. To właśnie Pan Bogdan był ojcem takich pomysłów jak tramwaje wodne, czy wyciąg do nart wodnych, czyli niewątpliwie największych atrakcji miasta. Jest to również Prezes Koszalińskiego Okręgowego Związku Żeglarskiego, członek Komisji Nart Wodnych Polskiego Związku Motorowodnego i Nart Wodnych, recenzent Światowej Organizacji Nart Wodnych w Brukseli oraz członek Komitetu Wykonawczego Obchodów 700-lecia Szczecinka. Ci, którzy tak jak ja, znają go osobiście, podkreśla: człowiek z pasją.

 

mslonik: W jaki sposób uzyskano finansowanie? Skąd pochodziły środki? Jak duże środki zostały przeznaczone na wypożyczalnię rowerów? Kto zarządzał procesem inwestycyjnym?

SzLOT: Tak jak już wcześniej wspominałam program Civitas umożliwił nam realizację wielu pomysłów podnoszących atrakcyjność miasta. To właśnie z niego pozyskano środki na sfinansowanie inwestycji. Koszt powstania wypożyczalni, hangaru ruchomego w którym stacjonują rowery zimą oraz zakup sprzętu wraz z przyczepą do jego przewozu zamknął się sumą około 270 tys. zł. Całość inwestycji pilotował SzLOT. Do naszych zadań należało negocjowanie warunków, poszukiwanie wykonawców i kontrolowanie procesu realizacji.

 

mslonik: Czy wypożyczalnia to tylko jeden z elementów planu, czy też jest to inicjatywa odosobniona?

SzLOT: Szczecinek to miasto, które w bardzo krótkim czasie próbuje przekształcić się z miasta o charakterze przemysłowym w miasto atrakcyjne turystycznie, proponujące osobom przyjezdnym aktywny wypoczynek. Można więc powiedzieć, że wszelkie powstające atrakcje czy rozwiązania wpisują się w tę ideę. Natomiast z punktu widzenia inwestycyjnego wypożyczalnia stanowi wydzielony projekt, do realizacji którego wyznaczone zostały osoby mające czuwać nad jego prawidłowym przebiegiem. Obecnie pracujemy nad wprowadzeniem systemu komputerowego łączącego wszystkie punkty, w których można wypożyczyć rowery. Dzięki niemu możliwe będzie wypożyczenie roweru np. w centrum, objechanie dookoła jeziora i oddanie go na plaży. Wszystkie działania związane z konkretnym rowerem zostaną odnotowane przez komputer, a my, jako osoby obsługujące, zachowamy kontrolę nad wypożyczonymi rowerami. Będziemy w stanie powiedzieć w którym z punktów wypożyczalni znajduje się dany rower.

 

mslonik: Proszę się pochwalić, co do tej pory zrobiono, szczególnie w zakresie budowy infrastruktury rowerowej oraz wzrostu świadomości mieszkańców, czy też osób odwiedzających miasto?

SzLOT: Powstanie SWR jest częścią szerszej akcji skierowanej zarówno do mieszkańców miasta jak i do osób przyjezdnych. W swym zamyśle ma ona zmniejszyć ruch samochodowy oraz wpłynąć, wypromować bardziej proekologiczne środki transportu. W tym celu zakupiliśmy 50 rowerów bardzo dobrej jakości, dostosowanych zarówno do potrzeb wprawnych rowerzystów jak i osób, które na co dzień nie korzystają z roweru. Do tej pory powstało 5 punktów, w których możliwe jest wypożyczenie roweru, jednak docelowo ma być ich jeszcze więcej. Przy rozmieszczaniu tych punktów wzięto pod uwagę przede wszystkim potencjalne usprawnienie ruchu turystycznego i bliskość węzłów komunikacyjnych. SWR w swym zamyśle ma usprawnić poruszanie się po mieście jednocześnie uzupełniając i łącząc się z innymi środkami komunikacji publicznej, takimi jak tramwaje, taksówki wodne, riksze czy minibusy. W ten sposób dążymy do stworzenia sieci komunikacyjnej, która pozwoli jeżeli nie wykluczyć, to przynajmniej znacznie zmniejszyć wykorzystanie do transportu tak indywidualnego jak i publicznego środków zanieczyszczających środowisko, czyli przede wszystkim samochodów.

 

Punkty, w których można wypożyczyć rower, wykorzystują karty magnetyczne. Pozwalają one na rejestrację wykupionego czasu użytkowania jednośladu Przy ustalaniu ceny kierowaliśmy się bardziej promocją proekologicznych form transportu niż względami ekonomicznymi. Godzina korzystania z roweru to 4,00 zł (2009), natomiast wypożyczenie roweru na całą dobę to tylko 10,00 zł (2009). Do każdego roweru wydawana jest pompka, mapnik z mapką Szczecinka i okolic oraz linka zabezpieczająca, tak by zatrzymując się w jakimś miejscu użytkownik nie musiał martwić się o bezpieczeństwo roweru. Na cyklistów z maluchami czekają specjalne foteliki dopinane do bagażnika.

 

W przyszłości planujemy rozszerzyć ilość punktów, w których będzie można skorzystać ze wspomnianej karty. Już niedługo za jej pomocą będzie można zapłacić za basen, wyciąg nart wodnych czy partyjkę kręgli. Kartę będzie można uzupełnić środkami finansowymi przez przelew, sms czy wpłatę w specjalnie wyznaczonych do tego celu punktach jak np. Centrum Informacji Turystycznej.

 

Oprócz doskonałego zaplecza sprzętowego powstały dobrze przygotowane ścieżki rowerowe. Najatrakcyjniejszą jest ścieżka łącząca się z niebieskim szlakiem rowerowym „Dookoła Jeziora Trzesiecko”. W roku 2010 powstanie ścieżka rowerowa łącząca Plażę Miejską z Lipowym Potokiem (Świątki), co powinno usprawnić komunikację pomiędzy centrum i południową częścią miasta. Zaplanowano również budowę ścieżki rowerowej w kierunku Trzesieki leżącej na drugim końcu jeziora. Warto nadmienić, iż ścieżki wykonane są z materiałów które współgrają z naturą zabytkowego Parku Miejskiego biegnącego wzdłuż jeziora oraz są przyjazne rowerzystom.

 

Jako firma turystyczna posiadamy niezbędny sprzęt do przewozu rowerów: bus z przyczepą. Dzięki temu jesteśmy bardzo elastyczni jeżeli chodzi o przewóz sprzętu. W zasadzie jesteśmy w stanie dotrzeć do wybranego przez klienta miejsca i dostarczyć mu rower.

 

mslonik: Czy podczas realizacji projektów związanych z infrastrukturą rowerową korzystaliście Państwo z wytycznych umieszczonych na stronie www.rowery.org?

SzLOT: Podczas fazy przygotowywania, później realizacji projektu korzystaliśmy z rożnych źródeł, tak ze stron internetowych jak i spotkań konsultacyjnych w miastach partnerskich uczestniczących w programie.

 

mslonik: Jakie dzisiaj są warunki korzystania z miejskiej wypożyczalni rowerów? Czy wypożyczalnia jest czynna cały rok? Ile to kosztuje miasto? Czy jest to inicjatywa opłacalna ekonomicznie? Czy takie było założenie?

SzLOT: Wypożyczalnia ze względów atmosferycznych działa sezonowo. Przed zimą sprzęt jest odpowiednio konserwowany i przygotowywany do następnego sezonu. Liczymy, że dzięki temu rowery będą służyły jeszcze przez długie lata.

 

Ze względu, że SWR działa od niedawna, nie jest ona szczególnie dochodową inwestycją, ale doskonale wpisuje się w ofertę aktywnego wypoczynku w Szczecinku. Dodatkowo wykorzystywana jest podczas obozów dla dzieci i młodzieży pozwalając na bardziej aktywne spędzenie czasu. Opracowaliśmy plan finansowy wypożyczalni na kolejne lata. Szacujemy 10% wzrost wykorzystania oferowanego sprzętu w stosunku do okresu poprzedniego.

 

mslonik: Czy prowadzicie Państwo statystyki dotyczące wypożyczalni? Jakie są te statystyki? Czy wiadomo na przykład ilu z korzystających to turyści, a ilu to np. stali mieszkańcy?

SzLOT: Tak jesteśmy w stanie określić w przybliżeniu ilość mieszkańców korzystających z wypożyczalni rowerów. Jest to możliwe dzięki formularzowi, który użytkownik wypełnia przed pierwszym wypożyczeniem. Natomiast nie analizowaliśmy jeszcze tych danych pod kątem bardziej szczegółowych kryteriów. Skupiliśmy się w dużej mierze na ilości wypożyczeń w poszczególnych miesiącach oraz czasie wykorzystania roweru przez konkretnego użytkownika.

 

Poniżej przedstawiam statystyki:

 

Centrum Informacji Turystycznej

 

 

Lp.

Miesiąc

Ilość dostępnych rowerów

Ilość godzin

Ilość osób

1.

od 09 lipca

10

1047

64

2.

sierpień

10

1034

60

3.

wrzesień

10

34

6

Razem

-

-

2115

130

 

 

 

 

 

Szczecinecka Lokalna Organizacja Turystyczna

 

 

Lp.

Miesiąc

Ilość dostępnych rowerów

Ilość godzin

Ilość osób

1.

od 20 czerwca

17

37

6

2.

lipiec

17

2541

136

3.

sierpień

17

675,5

71

4.

wrzesień

17

94

47

Razem

-

-

3290,5

260

 

 

 

 

 

Plaża Miejska

 

 

 

Lp.

Miesiąc

Ilość dostępnych rowerów

Ilość godzin

Ilość osób

1.

od 17 sierpnia

10

842

77

2.

wrzesień

10

4

3

Razem

-

-

846

80

 

 

 

 

 

 

 

 

Sklep Rowerowy na ul. Kościuszki

 

 

Lp.

Miesiąc

Ilość dostępnych rowerów

Ilość godzin

Ilość osób

1.

od 09 lipca

10

-

-

2.

sierpień

10

422

33

Razem

-

-

422

33

 

 

 

 

 

 

mslonik: Jak wyglądają plany? Czy na przykład powstał wieloletni plan gwarantujący przeznaczanie jakiejś kwoty na cele związane z 'roweryzacją'? Czy można gdzieś te plany zobaczyć? Czy można o nich poczytać?

SzLOT: Jeżeli chodzi o plany finansowe dotyczące wypożyczalni rowerów w następnych latach, w programie Civitas zostały zabezpieczone środki na serwisowanie wypożyczalni oraz jej promocję. Nie wymaga ona innych nakładów finansowych w tym momencie.

 

mslonik: Czy jest ktoś, kto na przykład sprawdza wszystkie nowe inwestycje drogowe pod kątem poprawności z punktu widzenia rowerzysty? Czy jest ktoś taki jak 'oficer rowerowy', czyli urzędnik odpowiedzialny za 'roweryzację', rozbudowę infrastruktury rowerowej?

SzLOT: W Szczecinku nie mamy oficera rowerowego. Jak już wspomniałam pieczę nad wypożyczalnią sprawuje SzLOT.

 

mslonik: Czy ktoś z Państwa uczestniczy w kongresach rowerowych? Czy może macie Państwo ambicje sami zorganizować taką imprezę? Czy przechodzicie szkolenia, jeździcie na spotkania poświęcone budowie infrastruktury rowerowej?

SzLOT: Ze względu na to, iż SzLOT realizuje wiele zadań związanych z rozwojem turystyki, nie zawsze mamy czas uczestniczyć w tego typu spotkaniach, chociaż oczywiście staramy się to robić, w miarę naszych możliwości. Przed uruchomieniem wypożyczalni wspólnie z Samorządową Agencją Promocji i Kultury (http://www.sapik.pl/) zorganizowaliśmy 'wielkie testowanie rowerów'. Był to miting podczas którego zbieraliśmy informacje na temat zapatrywań mieszkańców na pomysł uruchomienia wypożyczalni rowerów. Inną ciekawą imprezą organizowaną w celu propagowania alternatywnych form transportu był dzień bez samochodu, a więc happening „Zmień gajerek na rowerek”. 23 września 2009 ulicami Szczecinka ruszył barwny peleton mieszkańców miasta prowadzony przez burmistrzów Jerzego Hardie-Douglas’a oraz Daniela Raka. Z myślą o uczestnikach przygotowano sporo atrakcji i niespodzianek: losowanie górskich rowerów, aparatu fotograficznego i odtwarzacza MP4. W imprezie wzięły udział całe rodziny, klasy szkolne a nawet niektóre zakłady pracy.

 

mslonik: Czy zostały w mieście przeprowadzone audyty sprawdzające na przykład już zrealizowane projekty jak i projekty dopiero planowane pod kątem poprawności z wytycznymi dotyczącymi zasad budowy ścieżek rowerowych, infrastruktury rowerowej?

SzLOT: Po raz kolejny nawiąże do 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej CIVITAS RENAISSANCE. W ramach tego programu Politechnika Koszalińska prowadzi wszelkie audyty oraz ewaluacje procesów związanych z wprowadzanymi rozwiązaniami proekologicznymi. Metodą wybraną do tego celu jest wywiad kwestionariuszowy w postaci ankiety. W trakcie trwania projektu każdy z punktów będzie skontrolowany dwukrotnie, co pozwoli określić osiągnięte zmiany. Wynikami chętnie się podzielimy ale trzeba na nie jeszcze chwilę poczekać. Procesy oceny zakładają kilkuletni odstęp pomiędzy pomiarami.

 

mslonik: Na czym polega Pani funkcja i Pani praca? Jaka jest relacja pomiędzy SZLOT, miastem a CIVITAS?

SzLOT: Jestem Kierowniczką Działu Marketingu SzLOT oraz osobą odpowiedzialną za system wypożyczalni rowerowej w ramach programu Civitas. Do moich zadań należy czuwanie nad prawidłowym działaniem wypożyczalni oraz kierunkami jej rozwoju. Jeżeli chodzi o powiązania SzLOT – Miasto – Civitas to my jako SzLOT realizujemy zadania związane z rozwojem turystyki w Szczecinku. Są to działania zbieżne z polityką miasta. Jeżeli chodzi o Program Civitas to wspólnie z Urzędem Miasta i innymi podmiotami, takimi jak Politechnika Koszalińska, Komunikacja Miejska oraz SAPiK jesteśmy partnerami realizującymi określone zadania w ramach całego projektu. Zapraszam do odwiedzenia strony internetowej http://civitas-renaissance.eu/szczecinek/ na której to wymienione zostały poszczególne zadania realizowane przez kolejne instytucje.

 

mslonik: Kim jest 'Local Dissemination Manager'? Skąd taka fatalna, obco brzmiąca nazwa? Czy dobrze trafiłem próbując nawiązać kontakt w pierwszej kolejności z Panem Piotrem Misztakiem? Prawdę mówiąc nie bardzo wiedziałem, z kim się skontaktować.

SzLOT: Pan Piotr Misztak jest jedną z osób odpowiedzialnych za program Civitas Renaissance, nie jest natomiast osobą odpowiedzialną za system wypożyczalni rowerów. Te zadania realizuje SzLOT. Jego funkcja z angielskiego brzmiąca 'Local Dissemination Manager' jest następstwem tego iż program Program Civitas objął miasta Unii Europejskiej między innymi: Bath (Wielka Brytania), Gorna Oryahovitsa (Bułgaria), Perugia (Włochy), Skopje (Macedonia), Szczecinek. Dla pełniejszej komunikacji niezbędne są jednakowe określenia, czy też funkcje.

 

mslonik: Czy dojeżdża Pani do pracy rowerem? Ile kilometrów przejeżdża Pani rocznie? Jaki to rower? Jak rower traktują inni członkowie SZLOT? Czy odwiedza Pani jakieś portale?

SzLOT: Ponieważ jestem absolwentką Warszawskiego AWF-u, kierunku Turystyka i Rekreacja, zawsze bliskie memu sercu są wszelkie możliwości uprawiania aktywnego wypoczynku, natomiast nigdy nie zastanawiałam się ile kilometrów przejeżdżam rocznie. Chętnie korzystam z roweru jako środka transportu, niestety ze względu na charakter pracy nie zawsze może mi on towarzyszyć.

 

mslonik: Na czym polega Pani praca? Dlaczego to Pani została wybrana na osobę, która odpowiada na powyższe pytania?

SzLOT: Moje zadania w firmie obejmują szeroko pojęty marketing. Jestem również odpowiedzialna za Centrum Informacji Turystycznej co łączy się w dużej mierze również z działaniem wypożyczalni rowerów. Ponadto odpowiadam za budowanie oferty turystycznej i jej realizację.

 

mslonik: W Szczecinku kiedyś działało 'towarzystwo kolarskie'. Dzisiaj chyba nadal działa co najmniej jedna grupa aktywnie jeżdżąca na rowerach (http://www.mocmasters.pl/). Czy można mówić o współpracy pomiędzy SZLOT a tą grupą? Czy można mówić o otwartej dyskusji na tematy związane z budową infrastruktury rowerowej? Czy istnieje forum, na którym toczy się dyskusja na tematy rowerowe?

SzLOT: Jako SzLOT zawsze chętnie służymy pomocą :-) Jeżeli chodzi o współdziałania z wymienioną grupą, to mamy w planach podjęcie wspólnego przedsięwzięcia nastawionego na propagowanie roweru wśród najmłodszych mieszkańców miasta.

 

mslonik: W Gdańsku raz do roku OLE (http://rowery.gdansk.pl/) organizuje Wielki Przejazd Rowerowy głównymi ulicami miasta. Oprócz samego przejazdu ma miejsce kilka imprez towarzyszących, m.in. spotkanie z władzami miasta, omówienie sukcesów i porażek, publiczna debata. Na końcu wspólne ognisko. Czy w Szczecinku też jest takie święto? Kiedy ono wypada? Kto je organizuje? Jaki ma przebieg?

SzLOT: W Szczecinku póki co trudno mówić o cykliczności imprez rowerowych. Przypominam, że wypożyczalnia powstała na początku ubiegłego lata. To zbyt krótki czas, by mówić o tradycji. Myślę jednak, że np. wspomniany już dzień bez samochodu na stałe wpisze się w kalendarz imprez. W tym roku (2010) z okazji 700-lecia miasta zostanie zorganizowany rajd pt. '700 rowerzystów'. Jest to impreza, która ma  rocznicę uświetnić.

 

mslonik: Czy chciałaby Pani dodać coś od siebie?

SzLOT: W naszych głowach jest jeszcze sporo pomysłów. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami, przy współudziale tak SzLOT-u jak i innych instytucji, uda nam się przynajmniej niektóre z nich wprowadzić w życie. Mam również nadzieję, że z czasem rowery nie będą wiązały się tylko z rekreacją ale staną się codziennym środkiem transportu.

 

mslonik: Uchyli Pani rąbka tajemnicy?

SzLOT: Nie chciałabym zapeszać... W ciągu ostatniego roku udało nam się zrealizować kilka projektów przyjaznych rowerzystom, a to nie jest nasze ostatnie słowo :-)

mslonik: W takim razie życzę realizacji tych póki co tajemniczych pomysłów :-)

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.