640 f1518729 KierunekJazdy
Wcześniej czy później musimy zmienić oponę. W poniższym krótkim artykule pokażę kilka szczegółów, na które zwracam uwagę podczas wykonywania tego zabiegu. Uprzedzam, że artykuł nie jest podręcznikiem zmiany opony lub dętki. Zawiera raczej parę wskazówek przydatnych tak początkującym, jak i zaawansowanym.

Zapraszam do lektury!
Zakładam, że operację wymiany opony wykonujemy w domu lub warsztacie, czyli że nie jest to czynność wykonywana w terenie, podczas przejażdżki.
Przed założeniem nowej opony warto wnętrze wysypać talkiem. (Talk kupimy np. w aptece, ewentualnie w sklepie ze środkami higieny osobistej). Talk zapobiegnie sklejeniu się dętki z oponą.

images/stories/200903_ZmianaOpony/640_f1486793_talk.jpg

Fot. 01. Wnętrze opony pokryte talkiem.

Wkładając dętkę do wnętrza opony zaplanujmy położenie wentyla tak, by przynajmniej dla jednej strony opony znajdował się on na wysokości informacji o dopuszczalnym ciśnieniu powietrza wewnątrz opony. Ten prosty zabieg ułatwi nam w przyszłości pompowanie.

images/stories/200903_ZmianaOpony/640_f1503049_WentylCisnienie.jpg

Fot. 02. Informacje na temat ciśnienia w pobliżu wentyla.

Wiele opon na krawędzi ma naniesiony kierunek obrotu. Ze względu na ukształtowanie bieżnika warto wziąć pod uwagę sugestie producenta.

images/stories/200903_ZmianaOpony/640_f1518729_KierunekJazdy.jpg

Fot. 03. Kierunek jazdy.

Zakładanie opony wraz z dętką warto rozpocząć od przykręcenia kominka dętki do obręczy koła za pomocą stosownej nakrętki. Dzięki temu unieruchomimy opnę i dętkę względem obręczy oraz  zyskamy wygodny punkt odniesienia.

images/stories/200903_ZmianaOpony/640_f1510345_Obraczka.jpg

Fot. 04. Obrączka na kominku dętki.

Jeżeli masz inne doświadczenia, uwagi, którymi chciałbyś się podzielić, masz taką możliwość. Zachęcam do komentowania artykułu!

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.