640 20131003 220542 polska v1

Stanęła na stacji lokomotywa. Nawet dwie lokomotywy! Prowadziły pociąg specjalny relacji Berlin-Królewiec. Z jakiś powodów pociąg nie został wpuszczony do Rosji i... niespodziewanie został skierowany przez Elbląg do Gdańska, a potem do Gdyni. W Gdańsku pojawił się o 22:06 i stał mniej więcej do 22:16.

Zapraszam do lektury!

Szczegóły dotyczące przejazdu lokomotyw pojawiły się tutaj. Cytując fragment tego artykułu: pierwsza "z dwóch ciągnących skład lokomotyw to 52 8079, druga to Ty42-107. Obie wyprodukowano podczas II wojny światowej, z myślą o działaniach na froncie wschodnim".

Tak się akurat złożyło, że wieczór poświęciłem na gry planszowe u kolegi mieszkającego na Długich Ogrodach. Miałem więc blisko, można powiedzieć, że po drodze. Przy sobie miałem smartphone Samsung Galaxy SII. Wyszło, jak wyszło. Poniżej kilka fotek oraz dwa filmiki pokazujące wjazd pociągu na stację oraz odjazd pociągu.

Wrażenia? Bezcenne. Po raz pierwszy w życiu miałem okazję zobaczyć na własne oczy oraz dosłownie dotknąć lokomotyw parowych. Dźwięki wydawane przez odjeżdżający pojazd są mówiąc krótko niesamowite. Jak na filmie :-) Chyba nie tylko na mnie pojazdy zrobiły tak niesamowite wrażenie. Po odjeździe pozostały kłęby dymu oraz wspomnienie dawnej potęgi transportu publicznego.

Inna refleksja dotyczy forsowanego od wielu lat przez tzw. Unię Europejską pojęcia interoperacyjności. Tłumacząc w skrócie chodzi o to, że co kraj UE, to inny system zasilania lokomotyw elektrycznych oraz inny system sterowania ruchem kolejowym. Dzisiaj mamy w UE 20 systemów sterowania i pewnie niewiele mniej systemów zasilania. W efekcie nie da się przejechać tym samym pociągiem z Portugalii do Polski. Co więcej, problemy pojawiają się już podczas próby przejechania pociągiem z Niemiec do Polski, czy z Polski do Czech. Za trudne do wyobrażenia kwoty w tej chwili w całej Europie, w tym w Polsce, ujednolica się systemy sterowania ruchem kolejowym oraz układy zasilania tak, by zrealizować interoperacyjność. Tymczasem wybudowane w czasie wojny lokomotywy parowe kolejny raz dały radę, pokonały granice. Były podobno obliczone na 5 lat eksploatacji. Po tym czasie miały zostać skasowane. Jeżdżą do dziś i wygląda, że jeszcze pojeżdżą. Do tego zdaje się, że są interoperacyjne...

Miałem przyjemność poznać hobbystów bardzo serio zajmujących się lokomotywami parowymi. Z ciekawostek, mniej więcej do upadku muru berlińskiego NATO na terenie Niemiec trzymało w rezerwie strategicznej 120 lokomotyw parowych. W razie wybuchu konfliktu zbrojnego miały one zająć się przewożeniem jednostek armii. Bo w razie braku prądu lokomotywa dała by radę. Z innych ciekawostek. Jeszcze kilkanaście lat temu przejazdy lokomotyw parowych z niedużą prędkością służyły do rozmrażania oblodzonej trakcji elektrycznej, zmory dzisiejszych kolejarzy.

images/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_220524_Ty42_107_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_220542_polska_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_220554_polska_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_220620_NiemieckaZegary_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_220708_Para_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221044_Pociag_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221120_Kola_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221126_Para_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221403_ZegaryNiemiecka_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221408_ZegaryNiemiecka_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221420_Palenisko_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221427_PaleniskoNiemiecka.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221606_Kolo_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221757_ParametryNiemiecka_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221824_Wozek_v1.jpgimages/stories/20131003_StoiNaStacjiLokomotywa/640_20131003_221841_Lokomotywa_v1.jpg

embed video plugin powered by Union Development

Komentowanie za pomocą rozszerzenia JComments zostało wyłączone. Zapraszam do dodawania komentarzy za pomocą aplikacji Disqus.