praca zbiorowa Vademecum turysty kolarza wyd. II: Wydawnictwo PTTK "Kraj" Warszawa 1987 ISBN 83-7005-035-2 Stron: 128 Format: mniejszy niż B5 (16,5 cm x 12 cm) |
Subiektywna ocena pozycji książkowej:
5 / 10
Ocena opisowa:
Niewątpliwie ta pozycja w sposób całościowy stara się ująć temat tzw. kwalifikowanej turystyki rowerowej. Pod hasłem 'turystyka kwalifikowana' kryje się uprawianie jazdy na rowerze w ramach jedynej słusznej organizacji, jaką było za socjalizmu Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Sama organizacja przetrwała do dzisiaj. W czasach socjalizmu była to organizacja działająca dosyć formalnie, ze swoimi regulaminami, komisjami, zlotami przodowników turystki kolarskiej i innymi, brzmiącymi dzisiaj egzotycznie, określeniami. Kwalifikowanie turystyki polegało na tym, że po spełnieniu określonych wymagań, najczęściej udokumentowanych wpisami do stosownej książeczki, uzyskiwało się prawo do noszenia odznaki KOT - Kolarskiej Odznaki Turystycznej. W zależności od liczby przebytych kilometrów odznaka ta przybierała różny stopień. Organizacja była formalnie zamocowana w strukturach państwa socjalistycznego, posiadała nawet swoje wydawnictwo.
Dla mnie ta pozycja jest przykładem na to, jak bardzo można sformalizować coś tak przyjemnego, jak jazda rowerem w grupie. Niewątpliwie dzieło ma charakter pomocniczy, ale jest mocno teoretyczne. Spora część informacji nie przetrwała próby czasu. Są natomiast w tej książce informacje niemal bezcenne, jak podany przez Ryszarda Mielnika opis typów rowerów produkowanych w Polsce. Jest to swoisty mini katalog rowerów produkowanych w połowie lat osiemdziesiątych przez zakłady Romet.
Spis treści:
Wstęp do drugiego wydania
OD BAŁTYKU DO TATR - Jerzy Małecki
Regiony krajobrazowe Polski
HISTORIA ROWERU - Ryszard Mielnik
Rower w Polsce
ROWER TURYSTYCZNY - Ryszard Mielnik
Podstawowe części roweru turystycznego
Pozostałe części roweru turystycznego
Reparaturka rowerowa
Dobór roweru
Prawidłowa pozycja na rowerze
Konserwacja
Naprawa uszkodzeń
EKWIPUNEK TURYSTY KOLARZA - Ryszard Mielnik
Ubiór i ekwipunek
Sakwy kolarskie i ich rozmieszczenie
Sprzęt biwakowy
Sprzęt gospodarczy
FORMY UPRAWIANIA TURYSTYKI KOLARSKIEJ - Longin Łukawski
Spacery rowerowe
Wycieczki jednodniowe
Wycieczki dwudniowe
Wycieczki wielodniowe
Obozy wędrowne
Kolarskie imprezy turystyczne
ZASADY UPRAWIANIA TURYSTYKI KOLARSKIEJ - Jerzy Goszczyński
Przygotowanie do sezonu
Wybór trasy i rozkład jazdy
Dojazd koleją
Technika jazdy
ORIENTACJA W TERENIE - Jerzy Goszczyński
Mapy w turystyce kolarskiej
Wyznaczanie stron świata
Przewidywanie pogody
BIWAKOWANIE - Hanna Cerańska-Goszczyńska
Przygotowanie biwaku
Likwidacja biwaku
Zajęcia na biwaku
Noclegi
ŻYWIENIE - Hanna Cerańska-Goszczyńska
HIGIENA - Hanna Cerańska-Goszczyńska
Higiena osobista
Higiena jazdy na rowerze
PIERWSZA POMOC - Hanna Cerańska-Goszczyńska
Zasady udzielania pierwszej pomocy
Apteczka turystyczna
KULTURA TURYSTYCZNA - Jerzy Małecki
Ochrona środowiska
Ochrona zabytków
Zasady i kultura zwiedzania
WIADOMOŚCI OGÓLNE - Jerzy Goszczyński
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze
BIBLIOGRAFIA
Przykładowy cytat:
W czasie jazdy trzeba pamiętać o normowaniu wysiłku. Objawy zmęczenia, które jest zjawiskiem fizjologicznym, występują jako odruch obronny naszego organizmu, sygnalizują o obniżeniu sprawności i konieczności wypoczynku. Dlatego też po każdej godzinie jazdy należy wprowadzać co najmniej 10-minutowe odpoczynki pamiętając, że czas ten liczymy od momentu przyjazdu ostatniego uczestnika. Postoje w dni upalne powinny być w miejscach zacienionych. Nie wolno kłaść się lub siadać bezpośrednio na ziemi, zwłaszcza wilgotnej i to od razu po zejściu z roweru. Należy nieco ochłonąć, najlepiej wolno się przechadzając. W chłodny dzień, po przerwaniu jazdy trzeba włożyć dres lub sweter. W czasie tych krótkich odpoczynków nie należy pić dużo płynów, często wystarczy przepłukanie ust wodą i wypicie kilku łyków.